Peruutuskamera helpottaa parkkeeraamista ahtaisiin paikkoihin

Suomessa tapahtuu joka vuosi useampi kymmenen tuhatta peruutusvahinkoa. Suurin osa vahingoista tapahtuu parkkipaikoilla ja lähes kaikki niistä olisi vältettävissä jos autoissa olisi peruutustutkat. Vakuutusyhtiöiden maksettavaksi koituu suurin osa peruuttamalla aiheutetuista vahingoista, mutta kyllä kolareista koituu kustannuksia myös autojen omistajille. Kustannuksien lisäksi työtä aiheuttavat korjaamokäynnit, tarkastukset ja papereiden täyttäminen.

Mikä on peruutuskamera?

Peruutuskamera on laite, joka toimii antureilla, jotka mittaavat esteiden etäisyyttä auton takapuskurista. Kun este tulee liian lähelle autoa, niin peruutuskamera ilmoittaa siitä useimmiten katkeamattomalla merkkiäänellä.

Nykyään noin 10 prosenttia Suomen uusista autoista on varustettu peruutustutkalla. Joihinkin malleihin peruutustutka kuuluu valmiina ja toisiin uusiin malleihin tutka on saatavissa lisävarusteena. Markkinoilla on myös hyviä jälkiasennettavia peruutustutkia, jotka voidaan asentaa vanhempiinkin automalleihin. Osa jälkiasennettavista tutkista vaatii käynnin asiansa osaavassa korjaamossa, mutta tarjolla on myös tee se se itse -asentajille soveltuvia malleja. Langaton peruutustutka näytöllä ei maksa paljoa, mutta sen apu on autoa peruutettaessa korvaamaton. Tutkan antaman merkkiäänen avulla kuljettaja pystyy huoletta ja luotettavasti peruuttamaan ahtaisiinkin paikkoihin. Itse asennettavan tutkan voi asentaa halutessaan myös auton etupuskuriin, mikä helpottaa taskuparkkeeraamista.

Erilaiset peruutuskamerat

Peruutuskameroja on saatavissa monelta eri valmistajalta. Toimintaperiaate on kaikilla sama, mutta muutoin löytyy kyllä paljon laitekohtaisia eroja. Mitä kalliimpi peruutuskamera on, niin sitä laadukkaampi se yleensä on. Peruutustutkaa hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa laitteen liittimiin, johtoihin sekä muovisiin osiin, joiden tulisi kestää myös Suomen pakkasoloissa. Jotkin mallit vaativat asentamisessa auton koko puskurin irrottamisen, mutta jotkin mallit voidaan asentaa puskuriin ulkoapäin pinta-asenteisesti. Kun laitteen asennuttaa autokorjaamossa, niin voi varmistua siitä, että saa laadukkaan peruutustutkan. Asentamiseen kuluu aikaa ammattilaiselta vain muutama tunti. Kun laitteen asentaa itse, niin kannattaa muistaa, että muun muassa auton puskuriin poraaminen on aina riskialtis toimenpide. Huolimattomasti tehty poraus saattaa aiheuttaa maalin lohkeamista reikien ympäriltä ja huolimattomasti tehdyt sähkötyöt saattavat jopa käräyttää jonkin auton ohjauslaitteen.

Uudenlainen peruutustutka

Amerikassa on tehty tutkimus, jonka mukaan pelkästään USA:ssa kuolee joka vuosi noin 200 ihmistä siten, että joku peruuttaa heidän päälleen. Uudenlainen peruutustutka käyttää uusinta teknologiaa siinä, että se tunnistaa myös liikkuvat kohteet. Tutka havaitsee myös pienetkin lapset, joita tavallinen tutka ei havaitse. Testeissä tutka huomasi jopa 12 – 23 kuukauden ikäiset lapset. Tässä peruutusjärjestelmässä on kalansilmälinssi, ultraäänitoiminto, ratin kulmatieto sekä auton nopeustieto. Näiden tietojen pohjalta tietokone laskee mahdolliset törmäykset ja ilmoittaa vaarasta äänimerkillä. Tämä järjestelmä olisi mahdollista asentaa suoraan auton ajotietokoneeseen. Luultavasti tulevaisuudessa tämän tyyppiset peruutusjärjestelmät tulevat lisääntymään.

Lisää kommentti